Wednesday, December 17, 2014

Thai sweets in Koh Samui.


As a sweet-tooth, I have to say that it's gonna be a little bit challenging to find good truly local desserts in Koh Samui, Thailand if you don't speak Thai or have Thai friends. I have been here for 5 months and the only place I have my sweets is from an old-so-not-care-about-business lady in Nathorn food market. The struggle gets harder because she seems to be on vacation all the time. Nothing is worse than, 4 out of 10 times, driving 40 mins after dinner to find out that you are not going to have desserts (just because the lady is not in the mood today) Luckily, Matt - who is now my officially food guide - took me to this home-made sweets stand and saved my life from the dilemma of "What's for desserts?" When samuihangouts.com is done, it would be hell of a lot easier for tourists to enjoy this island to the fullest. All the best, Matt!

Back to the story of sweets, as we all know, America has apple pie, Japan boasts mochi, France is famous for crème brulee,... Thai desserts are characterized by sweet syrups, coconut cream, tropical fruits, and sweet sticky rice. If you are seeing this typical sweets stand with a smiling lady, here is the description guide to help you identify what Thai desserts you are going to sample while in Thailand. 



If you are heading to Nathorn from Meanam, pay her a visit. She is only 200 meters before the turn. On the left side of the road.


Đến Thái Lan, các bạn sẽ nhìn thấy rất nhiều những chiếc xe bán đồ tráng miệng xanh đỏ như thế này trên đường phố. Giá mỗi món đồ ngọt rơi vào khoảng 15-20baht, tức là chỉ 8-14k. Hương vị đặc trưng tạo nên dấu ấn của đồ ngọt Thái Lan là vị cốt dừa béo ngậy không lẫn đi đâu được. Thú vị hơn nữa là, trong bữa cơm, người Thái ăn cay bao nhiêu thì khi ăn đồ tráng miệng, họ ăn ngọt bấy nhiêu. Mình là con sâu kẹo mà còn phải chào thua trước độ hảo ngọt của các bạn Thái. Cùng với chè, kem, thạch, kẹo (mà mình sẽ update dần dần theo chủng loại) các loại bánh dưới đây được coi như là phổ biến nhất trong các món bánh cổ truyền của Thái. Hãy cùng thử xem nhé ;) 



1. Tong Yip ทองหยิบ (Flower Egg Yolk Tart) Egg yolk, sugar, and flower water boiled in sugar syrup and formed into flower like shapes.

Tong Yip, Tong Yord and Foi Tong make up a popular trinity of Thai desserts.

Ở Thái Lan, những món đồ ngọt có màu cam như thế này 90% được làm từ lòng đỏ trứng ngào với bột đường rồi luộc. Món này được sáng tác dưới nhiều hình dạng khác nhau, có loại như sợi miến, có loại như con giun nhưng tựu chung là rất ngọt.Ngọt muốn rụng răng luôn á huhu

2. Khao Neow Sang Kaya ข้าวเหนียวสังขยา (Sticky Rice with Custard) This Thai dessert consists of sweet sticky rice topped with a slice of creamy custard.

The creamy custard on the round container will be put on top of the sticky rice.






Ngoài xoài, người Thái còn ăn xôi với nhiều món ngọt khác nhau như sầu riêng, kem, trứng ... Đây là món xôi ngọt cốt dừa ăn kèm với custard, một dạng kem mịn như caramen Hàng Cót, tạo nên một hương vị béo đến khó tả ở eo. Đây là món mình đang nghiện nhứt và cũng khổ tâm vì nó nhứt <3

3. Khanom Chun ขนมชั้น (Thai Jello)

Sugar, coconut milk, and flour mixed and set in cookie pan to harden into a jelly is a very popular Thai dessert.


4. Sang Kaya Fug Tong สังขยาฟักทอง (Pumpkin and Custard) It's a pumpkin that’s hollowed out and filled with the creamiest custard you can ever imagine. The whole pumpkin is then sliced into pie like pieces and served normally as a takeaway treat.

Trong hình có 2 món, bánh custard bí ngô và bánh Khao Neow Sang Kaya ข้าวเหนียวสังขยา (Sticky Rice with Custard) được gói trong lá chuối. Vì mình không thích bí ngô nên không thích mùi của bánh này :'(

5. Med Kanun เม็ดขนุน (Mung Bean Yolk) Mung bean paste formed in egg yolk and sugar.

Đây là món bánh bột đậu xanh nghiền, ngào cùng lòng đỏ trứng và đường, đường, rất rất nhiều đường. Cá nhân mình ứ thích món này lắm vì nó quá ngọt, đến mức không còn cảm nhận được mùi vị gì khác huhu Còn chiếc bánh màu xanh kia đích thị là bánh cốm của Việt Nam, chỉ khác là hạt gạo dài và dẹt, được giã thô chứ không mỏng tang như cốm nhà mình, tuy nhiên ngào với đường và nước cốt dừa thì trở nên vô cùng mềm mại và hấp dẫn.



Một số bài viết khác về du lịch Thái Lan
1. Gourmet : siêu thị thực phẩm lớn ở Bangkok http://hatmem.blogspot.com/2014/06/gourmet.html


2. Mua gì ở Bangkok

phần 1 : http://hatmem.blogspot.com/2014/04/mua-gi-o-bangkok.html

phần 2 : http://hatmem.blogspot.com/2014/04/mua-gi-o-bangkok-p2.html


3. Songkran - năm mới của người Thái : http://hatmem.blogspot.com/2014/04/on-nam-moi-songkran-cung-nguoi-dan-thai.html


4. Zone9 của Bangkok : http://hatmem.blogspot.com/2014/04/en-bangkok-choi-gi.html


5. Koh Samui - hòn đảo nghỉ dưỡng : http://hatmem.blogspot.com/2014/07/5-li-do-e-en-koh-samui.html


6. Du lịch bụi ở Bangkok


phần 1 : http://hatmem.blogspot.com/2013/07/thailand-on-shoestring.html


phần 2 : http://hatmem.blogspot.com/2013/08/thailand-on-shoesstring-part-2.html


7. Trung tâm Văn hóa Nghệ thuật ở Bangkok http://blog.hatmem.com/2014/11/bangkok-art-and-culture-center-trung.html


8. Du lịch Huahin http://blog.hatmem.com/2014/11/du-lich-bui-o-huahin-thai-lan.html


9. Một vài khách sạn ở Bangkok http://blog.hatmem.com/2014/10/review-mot-vai-ia-iem-khach-san-o.html


10. Chaktuchak những ngày không cuối tuần http://blog.hatmem.com/2014/08/chaktuchak-yen-binh-nhung-ngay-khong.html


11. Các món ăn đường phố của Thái Lan http://blog.hatmem.com/2014/08/cac-mon-uong-pho-cua-thai-lan.html

12. Đến Thái Lan ăn gì http://blog.hatmem.com/2014/11/en-thai-lan-gi.html








No comments:

Post a Comment